Ghidul magic al caracterului

Comanda ta cuprinde:

Chei pentru succes ca lider

          Când să le facem pe toate? Cum să ne iasă? Care e secretul? Tot atâtea întrebări pentru fiecare dintre noi în fața unui nou colectiv de elevi, în fața provocării unui nou an școlar. Ne concentrăm pe soluții la aceste întrebări mereu, voluntar sau în subconștient. Iar răspunsurile ar trebui să se concentreze pe 3 aspecte pentru a avea succes ca lideri într-un colectiv, și mai ales într-unul de elevi: construirea încrederii, construirea unei echipe, construirea unei rețele de sprijin.

          Spre disperarea noastră, ne dăm seama că, în noua poziție, de profesor sau diriginte, rareori se încheie o zi în care am făcut tot ceea ce ne-am propus. Ne petrecem parte însemnată din timp rezolvând probleme neașteptate și asigurându-ne că membrii grupului nostru în care suntem lideri prin specificul meseriei de dascăl, își face treaba la timp, respectând demersul didactic și procedurile. Și din ce în ce mai mult simțim că nu deținem controlul, pentru că sarcinile zilnice ocupă mult mai mult timp decât ceea ce este important – rolul neîntrerupt de lider în proces.

          Cele trei imperative pentru a conduce și gestiona nu sunt ușor de pus în aplicare și nici nu au rezultate rapide; cu toate acestea ele sunt fundamentale în raport cu capacitatea unui lider de a funcționa eficient.

1. Consolidarea încrederii. Leadershipul de succes ține de modul în care îi influențăm pe ceilalți, iar încrederea stă la baza capacității de a-i influența pe ceilalți. Nu poți influența pe cineva care nu are încredere în tine. Prin urmare, liderii trebuie să facă eforturi pentru a câștiga încrederea tuturor celor cu care lucrează. Ei pot face asta demonstrând că au cele două componente de bază ale încrederii: competența și caracterul.

          Competența nu înseamnă a fi expertul de top în tot ceea ce face echipa, în cazul de față colectivul de elevi; este mai degrabă înțelegerea tuturor activităților implicate în proces, pentru a puta lua decizii sănătoase și a avea capacitatea de a pune întrebări adecvate când lucrurile nu sunt clare. Știința întrebărilor potrivite este apanajul experienței, dar și al competenței academice de asemenea.

          Caracterul înseamnă să-ți bazezi deciziile și acțiunile pe valori care merg dincolo de interesul personal, să-ți pese de efortul celorlalți, de elevii în slujba cărora sunt depuse eforturile celor implicați chiar și indirect în procesul de învățământ.

          Dacă au încredere în competența și în caracterul tău, elevii vor avea încrederea și că faci ceea ce trebuie pentru ei, și cu ei, prin urmare ai prima condiție a succesului bifată pozitiv.

2. Construirea unei adevărate echipe și conducerea acesteia. Fie că vorbim de a fi lider în familie, într-un colectiv sau în mod specific învățământului în grupul de elevi, o echipă eficientă este consolidată printr-un scop comun, bazat pe valori comune. Într-o echipă adevărată, legăturile între membrii sunt atât de puternice încât fiecare are certitudinea că echipa va reuși și că nimeni nu poate fi în câștig dacă echipa dă greș. Dincolo de obiective și de valori comune, o echipă are și un set de valori și reguli de implicare: înțelegerea implicită și explicită a modului în care funcționează echipa, ceea ce nu mai ajunge a fi declarativ, ci deja implicit prin prisma coeziunii de grup, valori și obiective. De pildă, ce tip de asumări sunt acceptabile? Liderii inteligenți se asigură că toate elementele care creează o echipă perfectă sunt bine puse la punct –obiectivele, valorile, regulile- astfel încât să poată gestiona orice problemă prin intermediul echipei.

          În loc să te impui și să-ți forțezi membrii echipei să facă un anumit lucru doar pentru că tu ești șeful – nu prea mai funcționează asta de mult -, mai bine spune-le să facă tot ce au de făcut spre binele echipei, aceasta este o abordare mult mai sănătoasă. Într-o echipă adevărată membri pun mult preț pe relația cu membrii echipei și se străduiesc să nu dezamăgească partenerii în sarcinile primite.

3. Construirea unei rețele de sprijin. Orice echipă depinde de sprijinul și colaborarea unor oameni și a unor echipe din exterior. Liderii de grup cu adevărat eficienți construiesc și mențin o rețea de legături cu acești oameni din exterior, care îi include nu numai pe cei de la care au nevoie de un ajutor punctual, dar și pe cei de care va fi nevoie pentru atingerea unor obiective viitoare. Aceasta este o necesitate chiar, deoarece acest fel de a vedea lucrurile construiește o rețea de sprijin mult mai puternică. Conexiunile sunt cheia succesului în accesarea de resurse esențiale în orice aspect al funcționării unei echipe. Construirea unei rețele de sprijin poate părea o goană după avantaje, dar nu este obligatoriu să fie așa, mai ales dacă totul se face în mod onest, deschis și cu intenția sinceră de a construi relații care să dureze și de care să beneficieze ambele părți.

          După identificare acestor nevoi, apare o nouă întrebare: când să mai construim încrederea, echipa și rețeaua de sprijin? Când să mai facem și asta, pe lângă tot ce avem deja de făcut? Răspunsul e următorul: Cele trei imperative și tot ce decurge din acestea nu sunt niște sarcini care trebuie puse pe o listă cu ”lucruri de făcut”, dimpotrivă, liderii puternici și eficienți conduc și administrează folosindu-se de munca de zi cu zi. Ei reușesc prin faptul că identifică și alocă sarcini, structurează activitățile, vorbesc despre ele, evaluează și oferă îndrumare. Sunt maeștri în a folosi munca de zi cu zi și crizele inevitabile pentru a-și îmbunătăți abilitățile de lideri și manageri.

          Cum reușesc să facă asta? Construiesc încrederea profitând de oportunitatea de a-și demonstra în fiecare zi abilitățile, pun întrebări inteligente și oferă sugestii intuitive. Folosesc deciziile și alegerile de zi cu zi pentru a scoate în evidență valorile pe care le apără și promovează, exprimându-și preocuparea față de cei din echipă. Se prezintă pe sine, dar nu într-o manieră egoistă, împărtășesc ceea ce știu, oferă informații despre convingerile și preferințele lor, procedând astfel, se dovedesc demni de încredere.

          Construiesc o echipă folosindu-se de problemele și situațiile dificile din activitatea de zi cu zi, cu scopul de a le reaminti membrilor echipei care sunt valorile și obiectivele cele mai importante. Ei își justifică deciziile în termenii acestor valori și obiective. Lucrează, discută, lămurește membrii echipei când unul dintre aceștia încalcă o regulă, spre exemplu dacă un elev dă dovadă de lipsă de respect față de un coleg, sau când cineva are o abordare egoistă, punând interesele personale înaintea intereselor echipei. Construiesc o rețea profitând etic de orice ocazie, chiar și de cele mai banale – o întâlnire accidentală cu un părinte, spre exemplu, pentru a construi și a menține o relație cu colegii din afara echipei. Ei abordează conștient chestiunile care îl implică pe liderul unei alte echipe, într-un mod care permite rezolvarea reciprocă a problemelor, menținând astfel o relație de lungă durată, sănătoasă și constructivă. Acești lideri fac schimb de informații cu persoane din alte echipe, astfel încât să fie la curent cu demersul de conducere din diferite alte unghiuri de abordare. Își încurajează membrii echipei să abordeze aceeași strategie când interacționează cu persoane din exterior.

          Dacă există ceva ce s-ar putea numi ”rețetă de succes” pentru a nu fi copleșit de provocările care vor face din tine un lider bun, cu siguranță aceste aspecte mai sus menționate se regăsesc printre ingrediente.

          Liniștea de a fi leaderul unei echipe, indiferent de natura ei, rezidă mai ales din înțelegerea acestui principiu: sarcinile zilnice nu sunt un impediment în a face ceea ce fac liderii buni, ci dimpotrivă, ele reprezintă calea, vehiculul de utilizat pentru a parcurge drumul unui bun manager.

          Odată ce și-au învățat lecția, liderii vor începe să privească diferit sarcinile de zi cu zi. Pentru orice nouă responsabilitate, orice problemă neașteptată cu care se vor confrunta, își vor acorda câteva momente de reflecție pentru a-și pune întrebarea: cum pot folosi ceea ce mi se întâmplă pentru a construi încrederea? Pentru a consolida echipa? Pentru a ne dezvolta rețeaua de contacte și pentru a o face mai performantă?

Contact
L-V 8:30-17:00
vreau@cartimagice.ro
+40 / 0733 582 709

Copyright Cărți Magice @ 2021. Toate drepturile rezervate.
×
×

Cart